kita tak kalah, cuma belum menang

 “Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan, dan diguncang (dengan berbagai cobaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, “kapan datang pertolongan Allah?”

“Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.”

Al-baqarah : 214

Allahu.. terlalu banyak perkara yang menghimpit jiwa muslim hari ini. Melihat umat islam yang cuba menegakkan islam kian ditindas, kian dizalimi. Kemana perginya keadilan bagi mereka yang mencari sinar kegemilangan islam?

Mereka yang zalim memperlakukan agama hanya sekadar syarat dalam kehidupan mereka, Bukanlah menjadikan agama itu sebagai ad-deen. Terlalu banyak kemaksiatan, kepincangan, kezaliman dan penindasan.

Aku sendiri merasa sempitnya hidup dengan negara yang tidak melaksanakan islam sebagai agama yang sebenarnya. Yang rasmi sebagaimana termaktub dalam pelembagaan negara.

melihat masih ramai manusia yang menghambakan duit, menghambakan orang ternama. Pemimpin mewah dengan harta negara, sedangkan rakyat terhimpit dengan ekonomi yang mencengkam. Biasiswa tertangguh. Amount dikurangkan. Apa yang sebenarnya mereka fikirkan untuk rakyat sebenarnya..

Allahu..

ternyata, masih banyak kerja yang perlu kita lakukan. Masih ramai yang belum faham islam dengan sebenarnya. Masih ramai yang keliru dengan yang haq dan batil.

tapi, persoalannya, di manakah kita tatkala umat dalam kekeliruan?

Leave a comment