forth sem :’)

Assalam..

it is almost the end of my forth sem… forth sem already. wahhhhh..after all!

Tapi sepanjang perjalanan 2 tahun di sini, terlalu banyak yang kita pelajari. Entah kenapa, perasaan hati seolah semakin hampir mengakhiri moment bersama rakan seperjuangan. Seolah semakin hampir untuk meninggalkan jejak-jejak yang terakhir sebelum kami meninggalkan diri masing-masing. Entah akan ketemu lagi ke tidak.

Entah.

Pada waktu yang tersisa ini, seakan kita cuba mencipta setiap jejak dalam kehidupan kita, melakar kenangan bersama insan- insan yang banyak memberikan tarbiyyah pada kehidupan kita. Mereka lah antara orang yang banyak membantu kita berubah untuk mengenal Allah.

Pasti kenangan sehebat itu tidak mampu untuk kita lupakan. :’)

Aku tahu, penulisanku di sini barangkali tidak diketahui oleh sesiapa pun dalam kalangan mereka. Barangkali juga penulisan hati ini tidak sampai pada mereka, tapi biarlah, semoga nukilan ini memberi ketenangan bagi hatiku. Memberi aku suatu rasa yang bahgia. 🙂

Moga mereka tetap tahu bahwa aku akan tetap menyayangi mereka kerna Allah. Mengenali mereka kerna Allah. Menegur mereka kerna Allah. Bersabar dengan mereka juga kerna Allah.

Barangkali pengorbanan dan kecintaan kita tidak seberapa pada pandangan manusia, tapi biarlah hanya Allah yang berhak menilai semua rasa itu.

Setiap saat yang mereka habskan bersama aku, moga Allah balas dengan kebaikan. Segala kesabaran mereka dalam melayani aku, moga Allah gantikan dengan rahmatNya.

Tanpa kalian, siapalah aku dalam mencari jejak mengenal Allah. Dengan ukhwah yang ada pada kalian yang memberikan aku kekuatan untuk terus melangkah pada jalan ini.