Teach me how to fly

“Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul, kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran yang telah mereka ketahui, seraya berkata,
‘Ya Tuhan, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi’.”

Al-maidah: 83

 

12487092_650080011799884_6084141729503143010_o

 

Jika tidak kerana rahmat dan petunjukNya, barangkali kita masing merayau-rayau mencari definisi bahagia. Mungkin sahaja sedang berusaha memberi nilai pada kejahilan dengan harga sebuah agama. Hingga yang haram akan nampak halal dengan secalit islam di jiwa.

Allahu, tak mampu pun untuk kita mengira betapa banyak nikmat yang telah Allah beri, baik yang kita minta mahupun tak pernah sekali kita doakan. Hatta, nikmat yang terbesar pada kita hari ini adalah islam, tarbiyah dan dakwah 🙂

Di jalan ini banyak mengajar aku mentadabbur manusia-manusia yang ada di sekeliling aku. Allah seolah sedang mengajarkan aku suatu erti yang besar daripada mereka. Mencorakkan aku dengan tarbiyah di sebalik hadirnya mereka.  Mentadabbur mereka. Memahami mereka dan menyelami lubuk hati mereka. Mereka hadir dalam kehidupan aku tanpa sia-sia. 🙂

aku belajar menghargai di saat tak mengerti, mencintai tanpa bersandarkan perasaan sendiri melainkan Ilahi, mengasihi dengan sepenuh hati walau mungkin baru bertemu sekali dan tak kurang juga belajar menguatkan hati di saat jiwa dikocak-kocak dengan nafsu diri.

Hingga pada akhirnya, aku sedar, mereka lah jiwa-jiwa yang indah yang juga sedang berusaha mencari redha Dia..

Those beautiful souls, will always be in my prays

 

“Moga ruh-ruh dari jiwa ini terbang menuju redha Allah”

Leave a comment